Kompilace Noise Cave představuje tvorbu
hudebníků společně vystupujících v již uzavřeném klubu Rybanaruby v
rámci multikulturního festivalu Žižkovská noc, který se konal 19. března
letošního roku. Nahrávka vychází v digitální podobě na labelu Signals from Arkaim a na kazetě pod hlavičkou Pravěk Noise Section.
Phaerentz v
prvním tracku představuje nestálou koláž inspirovanou konkrétní hudbou.
Bzučivé elektronické zvuky se ohýbají a překlápí do sebe, výsledek je
však prostý edukativních snah ohledně toho, "co všechno dokáže
vytvořit nová technologie" a ukazuje spíše jakousi autističtější podobu
musique concréte, ovlivněnou postupy industriálu a ambientu.
O poznání akustičtější projev nabízí skupina Astrální hlemýžď,
úvodní tóny evokují postrockové nálady, a zdá se, že podobně mohl před
lety znít jam Godspeed You! Black Emperor po patřičné dávce tlumících
prášků. Zdání přehnané libuzvučnosti ale netrvá nijak dlouho a popový
potenciál Astrálního hlemýždě ustupuje do pozadí. Více i méně příjemné
souzvuky hudebníků vhodně doplňuje nesrozumitelný rap Cicera - nejde o
verše antického básníka, ale o jeho postmoderní digitální reinkarnaci.
Cicero je algoritmický generátor (http://cicero.blazni.cz) instantních moudrostí a hudba Astrálního hlemýždě pro jeho robotický rap vytváří příjemný protipól.
V dalším tracku se vrací ke slovu
elektronické pojetí experimentální hudby, tentokrát v pojetí velmi
konceptuálního (ehm, ehm...) projektu Uncle Grasha's Flying Circus.
Avantgardně-dadaisticko-surrealistický cirkus tvoří 51 jeptišek ze
Špicberk. V poslední době se uvědomělé jeptišky přimkly ke stalinistické
ideologii, což je znát i na jejich hudební produkci. Pochodový valčík
zmutovaných stalino-jeptišek je nemilosrdný i pro posluchače, temné
pochodové rytmy a toxické noiseové textury překrývá zasmyčkovaný úryvek z
budovatelské písně "To je strana!". Trpěliví posluchači ale budou
odměněni, neboť v disonantních hlucích na pozadí se rozehrávají
barevnější kontury, a to zejména na konci tracku.
Druhá strana kompilace začíná pěkně ostrými tóny one-women projektu Kikiriki slovinské
umělkyně Niny F, která elektronické zvuky osvobozuje ze signifikantních
rytmů taneční produkce. Výsledkem je tekutý proud kňouravých
syntezátorů, ještě o trochu kyselejších než průměrný acid house. I když
se na produkci Kirikiri při taneční zábavě zřejmě tančit nebude,
rytmický puls zdárně posouvá track kupředu.
Oproti tomu se Radek Kopel v následném tracku svého projektu Eine Stunde Merzbauten
(Alles Gute Madhausen) s dlouhým názvem Jana Šiška Trocnová by si
zasloužila pořádný palcát vrací k akustickému pojetí hlukové tvorby.
Snad až na pár syntezátorových šumů si vystačí s dechovými a bicími
nástroji. Kapela pomocí akustických nástrojů dosahuje podobných efektů,
jako ve své práci s elektronikou. Neurotická spleť na první poslech
těžko přístupných, ale stejnou měrou fascinujících zvuků, funguje velice
dobře. Jeho skladba tak přes jazzové pojetí zapadá do již tak dosti
různorodé kompilace vlastně naprosto bez problémů.
Kompilaci uzavírá pořádné techno od projektu The Prostory revival
- rytmický základ z bicího automatu moc příjemně doplňuje rozmázlý
syntezátor a delayovaná flétna. Track nezapře silně hitový charakter,
který poněkud umenšuje recitovaná poezie. Ta ve vztahu k hudebnímu
doprovodu působí trochu nepatřičně. Zmíněnou nepatřičnost ale nemyslím
nijak negativně, protože zároveň vytváří zvláštní kouzlo tracku, který
by bez poetické složky byl možná příliš normální.
Celkově se jedná o rozmanitou kompilaci,
shromažďující různorodé přístupy k pojmu "noise", a která jako by
zdůrazňovala, že to není a nikdy nebyl další z mnoha hudebních žánrů,
ale spíš radostně destruktivní přístup k zvukové matérii.
V.A. - Noise Cave na Žižkovské Noci 2016
Pravěk Noise Section & Signals from Arkaim
Pravěk Noise Section & Signals from Arkaim
Psáno pro HIS Voice - http://www.hisvoice.cz/cz/articles/detail/3124
Žádné komentáře:
Okomentovat